Co to jest chargeback?

Użytkowanie kart płatniczych wiąże się nie tylko z wygodą. Posiadacze takich kart mają również dostęp do wielu przywilejów i specjalnych procedur w codziennym życiu. Jedną z nich jest możliwość skorzystania z narzędzia o nazwie chargeback. Kiedy można z niego skorzystać i w jakich warunkach jest on dostępny? O tym w poniższym poradniku.

Karta kredytowa

Czym jest chargeback?

Pod nazwą chargeback kryje się proces, w ramach którego konsument ma prawo żądać zwrotu płatności dokonanej przy użyciu karty płatniczej. Jest to mechanizm ochrony konsumenta, który pozwala na odzyskanie środków w przypadku nieudanej transakcji, oszustwa lub niezgodności zakupionego towaru lub usługi z umową. Stronami w procesie chargebacka jest konsument, sprzedawca i bank wystawiający kartę płatniczą. Skorzystanie z narzędzia jest możliwe dzięki organizacjom płatniczym, takim jak Visa czy Mastercard. Dostawcy kart płatniczych pełnią w całym procesie rolę mediatora zapewniając uczciwe rozstrzyganie sporów.

Kiedy można skorzystać z chargeback?

Skorzystanie z chargebacku możliwe jest wyłącznie w przypadku wystąpienia określonych okoliczności. Możemy zaliczyć do nich między innymi oszustwo lub nieautoryzowaną transakcję, niewłaściwa jakość towaru lub usługi lub też inną niezgodność z umową. Pełny zakres możliwości dostępny jest na stronach VISA i Mastercard. W każdym przypadku wskazane jest, żeby posiadacz karty płatniczej w pierwszej kolejności próbował we własnym zakresie rozwiązać powstały spór ze stroną, która otrzymała pieniądze. W przypadku niepowodzenia można zwrócić się o pomoc do banku, który jest wystawcą karty.

Jak skorzystać z chargebacku w Polsce?

Pierwszym krokiem jest skontaktowanie się z bankiem, który wydał kartę płatniczą. Konsument powinien zgłosić problem, przedstawić dowody i poprosić o rozpoczęcie procedury chargebacku. Bank udzieli szczegółowych informacji na temat procesu i dokumentów, które należy dostarczyć.

Konsument musi dostarczyć bankowi odpowiednie dokumenty potwierdzające problem, takie jak dowody zakupu, korespondencję z sprzedawcą, informacje o reklamacji itp. Ważne jest, aby dostarczyć jak najwięcej dowodów, aby wzmocnić swoje argumenty.

Bank rozpatrzy wniosek o chargeback, analizując dostarczoną dokumentację, zasady organizacji płatniczej i przepisy prawa. Proces ten może potrwać pewien czas, w zależności od indywidualnej sytuacji i współpracy ze sprzedawcą.

Po rozpatrzeniu wniosku bank podejmuje decyzję w sprawie chargebacku. Jeśli decyzja jest korzystna dla konsumenta, środki zostaną zwrócone na jego konto. Jeśli decyzja jest negatywna, istnieje możliwość złożenia odwołania i przedstawienia dodatkowych dowodów.

Ważne informacje dotyczące chargebacku

Ważne jest, aby złożyć wniosek o chargeback w określonym czasie. Organizacje płatnicze mają ustalone limity czasowe, w których można składać wnioski. W Polsce zazwyczaj wynoszą one 120 dni kalendarzowych od daty transakcji. Samo narzędzie powinno być stosowany z umiarem. Choć jest to ważny mechanizm ochrony konsumenta, nadużywanie go może prowadzić do utraty zaufania ze strony organizacji płatniczych i utrudnienia w korzystaniu z karty płatniczej. Warto więc dochodzić swoich praw w przypadku poczucia rażącego ich naruszenia.

Podsumowanie

Chargeback to proces, który umożliwia konsumentom odzyskanie płatności za towary lub usługi w przypadku, kiedy użyta jest karta kredytowa lub debetowa. Może być stosowany między innymi w przypadku oszustwa, nieautoryzowanej transakcji, niewłaściwej jakości towaru lub usługi oraz niezgodności z umową. Warto korzystać z dostępnych możliwości w celu dochodzenia swoich praw.

Redakcja Kalkulator.co.pl
Redakcja Kalkulator.co.pl
Artykuły: 52

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *